Kreatív rajzolás

Rajzolással és festészettel kapcsolatos tapasztalataim, tippek, trükkök, praktikák. Néhány írás fűszerként.

Átlátszó - csepp, golyó, pohár rajzolása

Az átlátszó dolgok rajzolásánál nagyon fontos odafigyelni a fények és árnyékok, a fényes és árnyékos felületek formáira és pontos tónusára.

Ha csak úgy tessék lássék módjára csináljuk, akkor nem jön létre az illúzió.

Először rajzold meg mindig az alap formát. Gondolom, most nagyon meglepődtél! ;-)

Majd lépésről lépésre haladj a következő gondolatsor szerint, na de ha Te másképp csinálod, az sem baj; csak a végeredmény legyen jó! :-)

Ajánlott eszközök: szürke papír; fehér pasztell ceruza; fehér zselés toll; hibajavító; fekete filc, fekete tűfilc, HB grafit cerua, 5B grafit ceruza, szénceruza, gyurmaradír, puharadír, satírozó ceruza, fülpiszkáló (illetve színesek, ha szívecskét vagy vmi színes formát szeretnél a végén szórakozásból balarajzolni az egyik átlátszó formába)

Gömb

1. lépés: Figyeld meg a fény útját!
Pontosan hol éri el a látványt (csepp, golyó, pohár stb.), milyen formájú ez a fényfolt, mekkora a kiterjedése!

Vedd észre az ellenkező oldalon is az igen világos felületeket, majd pedig, hogy a vetett árnyékban is megjelenik a fény!


Ezeket azonnal meg is rajzolhatod például egy szürke papírra az alap kör formán belül fehér pasztell ceruzával.

2. lépés: A sötét felületeket 5B ceruzával készítettem. Ahol sötétebbet szeretnél, ott nyomd jobban a ceruzát a papírhoz. A finom átmeneteket úgy értem el, hogy fülpiszkálóval a sötét oldalról áthúztam a még érintetlen felületekre egy kis grafitport.

Az árnyékot ahol szükséges bátran sötétítsd meg! Én egy kis szénceruzával is rásegítettem, de a szén és a grafit általában nem szereti egymást, ne várj tőle túl sokat! :-)

3. lépés: tovább finomítottam a fehér pasztellel és a grafittal az átmeneteket.

4. lépés: Hibajavítóval a legfényesebb fényfoltot a tetején átfestettem, és az ellenkező oldalon a gömb szélénél belül is egy vékony csíkot húztam vele.

5. lépés: addig csinosítsd, amíg elégedett nem leszel vele! :-)))

Jajj, a gömbhöz majdnem elfelejtettem feltölteni a szívecskés képet!

Inspiráció gyanánt!

 

Csepp

A cseppet szénceruzával, fehér pasztell ceruzával, zselés tollal és gyurmaradírral alakítgattam.

Ez igazán nem nehéz! Az előző feladatból tanultakat használd!

 

Üveg pohár

Ez a feladat több odafigyelést igényel!

Nagy lelkes rajzolásomban nem minden fázist fotóztam le, de remélem ennek ellenére érthető lesz a menetrend. :-)

1. lépés: HB ceruzával megrajzoltam a poharat és a jól látható fények és árnyékok formáit is! Van, ahol nem túl pontos, de úgy véltem, menet közben majd kiigazítom.

Nyugodtan rajzolhatod totál pontosra is a poharadat, amit kiválasztottál megrajzolni! Sőt!

 

2. lépés: Szénceruzával és fülpiszkálóval megrajzoltam a pohár árnyékát. Odafigyeltem a fényes, világos részekre, és fehér pasztell ceruzával rásegítettem a ragyogásukra!

 

3. lépés: Először a fényes, világos részeket satíroztam fehér pasztellel, majd egy kis hibajavítóval is rámentem, hogy még világosabb legyen! Legyél mértéktartó, és előbb próbáld ki, hogy milyen vastagon fest a hibajavítód, mert rosszul néz ki, ha göcsörtös és túl vastagra sikeredett a felület!

4. lépés: 5B ceruzával finoman árnyékolni kezdtem az átmenetes felületeket, és ahol kicsi volt a felület, ott papírrúd hegyével, ahol nagyobb, ott fülpiszkálóval finoman elmostam az átmentesen felsatírozott grafitot.

 

5. lépés: Tovább építettem a felületet az előbb leírt gondolkodásmód szerint. Majd a legsötétebb részeknél használtam egy kis fekete filcet alaptónusként. Azaz a vékony fekete vonalaknál tűfilcet, a vastag fekete részeknél ecset végű fekete filccel festettem meg a papírt, és utána rátónusotam az 5B ceruzával, majd a dörzsölő eszközökkel rásegítettem az átmenetek kialakítására!

6. lépés: Még tovább figyeltem és még tovább pontosítottam, amit láttam.

Radír, satír ...figyelés.... pasztell, grafit, fülpiszkáló .... figyelés ....stb. stb. stb.

Végeredmény:

Jó munkát, kikapcsolódást és feltöltődést kívánok!

Rajzolj egy jót!

További szép napot!

Szilvia

Tanfolyamok, ha szeretnél személyesen is találkozni velem és úgy is tanulni:

http://kreativrajzolas.hu/

Alapok

 

A realisztikus ábrázoláshoz fontos megérteni a fények és árnyékok jelenségét, egymáshoz való viszonyát, egymásra való hatását.

Kétfajta fény és kétfajta árnyék típusról szoktunk beszélni, valamint a kettő közötti közép tónusokról, így az árnyalásnál összesen öt elemet kell megfigyelnünk és ügyesen megalkotnunk rajzoláskor. Ezek mindegyikének meg kell lennie a rajzon ahhoz, hogy valóban realisztikusnak tűnő képet hozzunk létre.

A fény és az árnyék egymást határozzák meg. Együtt alakítják ki a magasságokat és mélységeket, a közelséget és a távlatot. Ha a rajzunkon csak középtónusok vannak, laposnak, síkbelinek, semmitmondónak látszik, bármennyire is pontos a vonalrajza.

A nézőre az erős kontrasztok, az árnyalatok széles skálája tesz mélyebb benyomást, mert ettől látjuk a formát térbelinek, egyúttal realisztikusabbnak. A fényképezőgépek is akkor ismernek fel arcként egy portrét, ha ezeket bátran alkalmazzuk, egyébként nem. Épp ezért alkalmasak is arra ezek az okos kütyük, hogy leellenőrizzük a munkánkat: kellően kontrasztos és árnyalt-e.

Az alábbi labdát és gömböt is a megfelelő fények és árnyékok teszik térbelivé a szemnek, különben csak egy szürke kört szemlélnénk. Alaposan tanulmányozd ezt a gömböt (kinagyítva) és az alatta lévő magyarázatot, mert ennek a megértése és elsajátítása kulcsfontosságú a továbbiakban.



Vetett árnyék: ott kell keresni, ahol a tárgy találkozik az alatta, mellette lévő felszínnel (asztal, fal, másik tárgy, emberi arcon például az orr alatti árnyék a legszembetűnőbb). A színskálán, ez a legsötétebb tónus, rajzold annyira feketére, amennyire csak tudod. A felszín és a tárgy találkozásától kifelé haladva, az általlában árnyék fokozatosan világosabb lesz. Üveg tárgyaknál, illetve több fényforrás használatakor ez kicsit módosulhat. Alaposan meg kell figyelni.


Önárnyék: az árnyék másik fajtája, mely magán a tárgyon keletkezik, méghozzá a fénnyel ellentétes oldalon. Ne a tárgy legszélén keresd, hanem a közepe tájékán. A vetett árnyék és az önárnyék általában nem ér össze. Méghozzá azért nem, mert a egy másik fényjelenség szétválasztja őket. Ez pedig a


Visszatükröződ fény vagy reflex. Ez egy kis vékonyka egészen világos sáv, ha nem figyeled meg alaposan, talán fel sem tűnik, viszont ha nem lenne ott, nem érzékelnéd gömbölyűnek és térbelinek a tárgyat. Nagyon sasolni kell főleg a matt felületű tárgyakon, ha észre akarjuk venni. Márpedig akarjuk! :-) Ez a kis fény a felszínről vagy egy másik tárgyról verődik vissza.


Csúcsfény: ezen a ponton éri közvetlenül a fény a tárgyat, tehát ez a legvilágosabb rész. Ezek apró fénysávok, fényfoltok és nagyon fontos a formájuk, mert a 3D hatáshoz elengedhetetlenül szükségesek.


Középtónus: a tárgynak azon része, melyet nem ér közvetlenül a fény, és nem hat rá az árnyék sem, valójában ezek az átmenetek a sötét és a világos felületek között. Különböző sötétségűek, és fontos hogy eltaláljuk a megfelelő tónust, hogy realisztikus legyen a kép


Tehát minimum öt tónusnak meg kell lennie a rajzon, hogy kellően térbelinek tűnő legyen, de természetesen ezek között - ahogy a gömbön is látszik - fokozatos az átmenet, vagyis nem csak öt, hanem sokkal több tónus alkotja majd a rajzot. Minél több, annál jobb!

Csúcsbeszólás a Kreatív rajzolás tanfolyamon!

Szilvia: Emlékeztek, miről beszélgettünk a múlt hétvégén a fényekkel, árnyékokkal kapcsolatban?

Csoport: Mmmmm..... igen!

Szilvia: Milyen árnyékokat figyeltünk meg, hogy neveztük őket, hol találhatóak?

Csoport: Az egyik a vetett árnyék és a felületen találjuk, ahol van a tárgy.

Szilvia: Igen, és melyik volt a másik?

(hosszas gondolkodás..... csak úgy kattognak az agykerekek!)

Csoport: Az amelyik a testen van?

Szilvia: Az. És mi is a neve?

Csoport: Csúcsárnyék!

 

Amikor megvilágosodtunk ahányan csak voltunk!
(Elkövető ugyanaz a csoport)

Szilvia: A "csúcsárnyék" után nézzük meg a fényeket! Mit tanultunk a fényekről?

Csoport (az előző beszólás és 5 perc kacagás után): Létezik a csúcsfény, azok a kis

fényes foltocskák és vonalacskák a tárgyon.

Szilvia: Így van. És melyik volt a másik fény féleség, amit olyan sokáig tanulmányoztunk?

(Csend. A légy zümmögését is halljuk, ami a szomszéd lakásban kering. Végül egy bátor önkéntes megszólal.)

Csoport: Azt hiszem a vetett fény.

Szilvia: Hááááát, nem egészen ez a neve, de mire gondolsz pontosan.

Csoport: Arra a kis fénysávra, ami visszatükröződik a testen. (És ekkor leesik a tantusz, és hatalmas nevetésben tör ki mindenki) Jajj, nem vetett fény, hanem visszatükröződő fény!

Szilvia: Igen! Most két új fogalmat sikerült alkotni! Rajztörténelmet írtunk!

 

 

Perspektivikus ábrázolás

A perspektivikus rajz

A perspektivikus ábrázolás lényege, hogy a horizontvonalon (mely egyszerűen szólva az ég és föld határa; kevésbe egyszerűen szólva a szemmagasságunk síkja) felvett enyészpontok és perspektíva vonalak meghatározásával a tárgy elhelyezése a horizonthoz képest.

Amennyiben a tárgy szemmagasságban van, a horizontvonal felezi a tárgy magasságát.

forrás: http://st2.depositphotos.com/1328914/7972/i/450/depositphotos_79725324-stock-photo-grilled-chicken-sandwich-shot-from.jpg

Abban az esetben, ha a tárgyra rálátunk, madárperspektíváról beszélünk vagy felülnézetről. Ekkor a tárgy a szemmagasságunk alatt van.

forrás: https://st2.depositphotos.com/1000733/7776/i/950/depositphotos_77765466-stock-photo-bathroom-top-view-drawing.jpg

A békaperspektíva akkor jön létre, amikor egy tárgyat alulról szemlélünk, ez az alulnézet. Ilyenkor a szemlélt tárgy a szemmagasságunk felett van.

 

Egy iránypontos perspektíva

Ekkor felrajzoljuk a vízszintes horizontot és rajta egy iránypontot (F). A tárgy szembenézeti oldalának felrajzolása után összekötve a csúcsokat, megkapjuk azokat az éleket, amelyek a valóságban párhuzamosak és tőlünk távolodnak. Fontos, hogy a függőlegesek minden esetben párhuzamosak legyenek egymással. Illetve a hozzánk képest vízszintes vonalak vízszintesek maradnak!

forrás: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_a_terszemlelet_fejlesztesenek_lehetosegei_a_muszaki_kepzes_kereteben/TF/images/A0837.png

forrás: http://artfound.ru/wp-content/uploads/2011/01/8206-131041-5216299b4b82f6b512ed80947451ed61.jpg

 

Két iránypontos perspektíva

A kétiránypontos perspektíva esetében a szemmagasság szemléltetésére felvett horizontvonalon két iránypont helyezkedik el. Ezeket az iránypontokat kötjük össze a tárgyon hozzánk legközelebb eső éllel. Ennek eredményeként alakulnak ki a valóságban vízszintes oldalélek. Ugyanúgy, mint az előzőnél, itt is figyeljünk arra, hogy a függőleges élek mindig függőlegesek maradjanak.

forrás: http://szavaiistvan.x3.hu/weblapkapcsoskonyv/torzs7/heted5_elemei/image018.jpg

Három iránypontos perspektíva

Három iránypontos perspektíva a lényegét tekintve hasonló a kétiránypontos perspektívához azzal az eltéréssel, hogy a horizonton kívül felveszünk egy harmadik enyészpontot. Ezzel a ponttal kötjük össze a valóságban függőleges éleket.

forrás: http://cms.sulinet.hu/get/d/8b50362f-a902-418f-80a2-262d907d9295/1/4/b/Large/kep035_nagy.jpg

Remélem hasznosnak találtad ezt a kis bejegyzést.

További szép napot és jó alkotást kívánok!

Szilvia
http://kreativrajzolas.hu/

Ajánlom figyelmedbe - Tájképek rajzolása

Kezdő vagy nem kezdő rajzos az ember, olykor nem árt visszanyúlni az alapokhoz, és ha más nem szórakozásból lerajzolni egy-egy könnyed képet.

Ehhez ad nekünk sok segítséget  sorozat.

Egyébként szerintem érdemes beszerezni a könyvet, mert tippek, trükkök és praktikák is olvashatók benne. Másrészt úgy gondolom, hogy a szerzőt is támogathatjuk vele és további kiadásra serkenthetjük a kiadót, mert lassan hiány cikk ez a sorozat, pedig gyerekek és felnőttek egyaránt hasznosan forgathatják!

Na de nézzük csak, milyen csemegét szemelgettem ki Nektek!

Házikós tájképeket izgalmas rajzolni, hiszen jól gyakorolhatjuk benne a perspektíva ábrázolását!

Másrészt ezek a rajzok alkalmasak arra is, ha valaki fellelkesedik, még színekkel is elláthatja, és önálló szép lakotásokká varázsolhatja!

A képek mérete, tudom túl nagy lesz a blogsávhoz képest, és elrontja az összképet, de így jobban láthatod! :-)

Ebből a néhány képből biztosan találsz olyat, amit örömmel kipróbálnál!

Én csak biztatni tudlak, hogy rajzold meg mind, hiszen gyakorlat teszi a mestert!

Örömteli alkotát kívánok!

Szilvia

http://kreativrajzolas.hu/

3D illúzió

Szerintem nem vagyok egyedül, akit foglalkoztat a téma: hogyan rajzolják azokat a fantasztikus 3D illúziós rajzokat.

Kerestem, kutattam, kipróbáltam, és most íme egy egyszerű, bárki által megrajzolható forma, melyen keresztül bemutatom, hogy csináld!

Akit pedig a szórakozáson kívül mélységesebben érdekel a téma, az keressen rá az anamorfózis (anamorphosis) illetve az egy nézőpontos perspektíva szavakra, esetleg az ábrázoló geometriára; és már nyakig is merülhet ebben a csodálatos világban.

Nem szaporítom a szót, lássuk, mi kell hozzá!

Hozzávalók:

- 3 db A4-es rajzlap (2 db is elég, ha nem akarod meghagyni az egyes lépéseket, hanem a másodikon már a kidolgozást is elvégzed)

- 30 cm-es vonalzó

- ceruza

- radír

- körző

- indigó (ehelyett pausz papírt is használhatsz vagy egy átlátszó fóliát)

- festék+ecset+papírtörlő vagy ceruza

Az egyszerű formánk egy labda. Nem kell túlmagyarázni, hogy általában kör az alapformája. A rögbi labdától és a lyukas labdától most eltekintünk. ;-)

1. lépés: készíts egy 10 cm-es oldalú négyzetet és 1 cm-ként rácsozd be. Erre a négyzethálós felületre rajzolj egy kört. Lehet szabad kézzel is, de egy körzővel egyszerűbb. Rajzolj rá két hullámvonalat az alábbi képhez hasonlóan.

Eddig könnyű! Igaz?

A második lépés sem nehezebb.

Most elkészítjük az egynézöpontos perspektívából látható képét ennek a körnek.

2. lépés: Húzz egy 20 cm-es vonalat az A4 lap aljára, és oszd fel 2 cm-ként.

Majd a lap tetején válassz ki egy pontot, mondjuk a lap szélétől 10,5 cm-re. (Egy következő rajzolásnál kipróbálhatsz más tetszőleges nézőpontot is.)

Ehhez a ponthoz húzz vonalakat a lap alján található szakasz egyes pontjatól.

Most húzz egy vízszintes vonalat az alsó vonaltól 21,5 cm-re (ez a vonal lehet fentebb is, lentebb is. Azt írom le, ahogy én csináltam. Próbálj ki más magasságokat is!).

Kialakult egy trapéz. (A négyzet perspektivikus látványa egy trapéz. Vágj ki bátran egy négyzetet, emeld először a szemmagasságodba, hogy csak egy kis csíkot láss belőle, és lassan mozgas lefelé. Biztosan egyértelműen meglátod a trapéz formát!)

A trapéz bal felső sarkától a jobb alsó sarkáig húzd meg az átlót. Az átló és a sugárvonalak metszik egymást. Ezek a pontok adják a többi vízszintes vonal magasságát. Ezek távolsága egymástól egyre kisebb.

Ha kész ez a rácsozat is, akkor át lehet másolni a kört arányosan figyelve a kör és a rácsozat metszéspontjait. Ezt segíti, ha beszámozod illetve betűkkel megjelölöd az egyes rácsokat, mint a sakktáblán.

A végeredmény egy nyújtott forma lesz.

Képben:

Ez sem volt túl nehéz! Így van?

Most, ha akarod ezt a formát színezed ki, de ha jobban tetszik, akkor például indigó segítségével átmásolhatod egy másik papírra, és ott öltözteted fel színekkel.

Én átmásoltam. Azután színeztem és árnyékoltam. Majd a lap aljától számított 12,5 cm-re egy vízszintes vonalat húztam, és levágtam a forma tetejét.

Így:

Jöhet a telefon, a fényképezőgép vagy kamera!

Keresd meg a helyes nézőpontot, és ott áll a labda az asztalon! ;-)

Egy kis videós nézegető:

 

Kellemes szórakozást!

Nem tudok embert rajzolni!

"Nem tudok embert rajzolni!" Hallom sokszor elkeseredetten a gyerekektől, akik az iskolában azt a feladatot kapják például, hogy rajzolják le a családjukat vagy bármi olyan témát, ahol ember is szerepel a képen. 
Illetve felnőttektől, akik szeretnének megtanulni rajzolni, mert végre felfedezik, milyen megnyugtató, relaxáló és inspiráló az alkotás!

A legtöbb gond az arányokkal szokott lenni. Mert ugye (merttel nem kezdünk mondatot!), azt csak tudjuk hogy van feje, nyaka, törzse, kezei, lábai; még azt is hogy hol; na de mekkorák egymáshoz képest?

Ilyenkor az a jó, ha valaki csak pálcika embert tud rajzolni. :-)

Ugyanis azzal kezdhetjük a rejtvény megoldását!

Szinte hallom is: Pálcika ember?! De hát én embert akarok!!!!

Én pedig azt mondom, hogy a művészképzőkben is pálcika embereken tanulmányozzák a művészpalánták az ember mozgását. Az alábbi képek Barcsay Jenő Művészeti anatómia könyvéből származnak (Corvina Kiadó).

Majd már egy kicsit részletesebben ábrázolják a figurát.


Egyébként pedig az ember szerezhet magának egy cuki fabábut, és először azon megfigyelheti az arányokat.

Ezután lerajzoljuk párszor. A mértékegység a fej nagysága!

forrás: http://ms-silver.deviantart.com/art/Mannequin-Pose-4-91628651

Ugyanez egy emberi figurával:

Azt hiszem így jobban érthető, hogy a fej hogyan is lesz a mértékegységünk az emberi test rajzolásánál. :-)
Fontos információ, hogy férfiak esetében általában 7-8, nők esetében 6-7 fej nagyságú a figura. Természetesen ez átlag, tehát ettől az életben jócskán eltérő esetekkel is találkozhatunk.

Ha ezt elsajátítottad, akkor a különböző életkor alapján is vizsgálódhatsz mikor milyen méretarányokat rajzolj!

Egy kis segítség ehhez is:

A könyveknek a címeit, melyekből az illusztrációkat válogattam a weboldalamon megtalálhatod legalul az irodalomjegyzékben.

www.kreativrajzolas.hu

A ruhák rajzolása egy újabb fejezetet kíván!

Rajzolásra fel!

Üdvözlettel: Szilvia

Én is rajzolgattam ember alakokat és mozdulatokat, amikor tanulni kezdtem a rajzolást.

Itt a legelső ilyen próbálkozásaimat láthatod.
Itt-ott elrajzolt, na de minden kezdet arról szól, hogy tapasztalunk.
Van amit jól sikerül, van amit kevésbé jól sikerül megoldani, mégis haladunk előre, és nem adjuk fel, csak mert lehetne jobb is.

Amíg kezdők vagyunk addig ne mérjük magunkat a profik mércéjével!
Mindig önmagadhoz képest mérd a fejlődésedet, sose mások eredményeihez viszonyíts!
Így lesz örömed az alkotásban és erőd az úton!

Tónusok és formák II.

Tónusok és formák II.

Mint korábban már írtam, a rajzolás és a festés két elengedhetetlen eleme, amire különösen nagy figyelmet kell fordítani: a tónusok és a formák. Ha bármelyik a kettő közül nem stimmel, a rajz elrajzoltnak vagy félig késznek látszik.

Folytassuk a tónusok tanulmányozásával, megtapasztalásával!

A tónusok tanulmányozásához érdemes készíteni egy tónusskálát. Erről már írtam a Formakeresés című bejegyzésben, ám mint tudjuk: "Ismétlés a tudás anyja."

Tehát érdemeskinyomtatni egy tónusskálát, és ezzel már ellenőrizni is tudjuk, hogy mennyire sötét vagy világos az éppen megfigyelt tónus értéke.

Még jobb, ha a kinyomtatott tónusskála mellé megalkotjuk grafittal is a skálánkat és akár oda is írhatjuk, melyik eszközünkkel értük el az adott tónusértéket.

Készítsd el ceruzával, tollal, festékkel egyaránt! Jó móka és rengeteg tapasztalatot ad!

Festékkel:

A Pinteresten találtam egy nagyon jó tónusskálát. Érdemes eljátszadozni vele! 

A forrás: 1000+ ideas about Art Lessons on Pinterest | Middle School Art, Art and High School Art


Ha fotóról rajzolsz, akkor lássunk néhány példát a tónus szempontjából helyesen megrajzolt és az elrajzolt munkákból. (A képek az internetről származnak.) Figyeld meg, hogy az eredeti fotóhoz képest mi nem passzol és mit rajzolt meg az alkotó helyesen!

A minta legyen a formáknál is használt képsorozat (Angelina Jolie egyik fotója):

A különböző rajzokat úgy figyeld meg, hogy a következő kérdésekre koncentrálj!

  • Hol látod a képen a legsötétebb részeket?
  • Hol látod a legvilágosabb részeket?
  • Milyen formájuk van ezeknek a sötét és világos foltoknak?
  • Hogyan alakul a tónus formává!
  • Lágy átmenetet látsz vagy hirtelen tónusváltást?
  • Figyeld meg, hogy ha túl világos a kép -azaz tónus szegény- mennyire befejezetlennek érződik!
  • Figyeld meg azt is, hogy ha helytelenül vagy csak pontatlanul alakítjuk ki a sötét és világos részeket/foltokat és azok közt az átmenetet, milyen sokat változik az arc karaktere!

Mire végig nézed az összes példát, tutira rájössz, milyen fontos a tónusbeli pontosság a rajzolás és festés terén!

Az egyik legszebb megoldás, amit találtam:

És a többi: Vizsgálódásra fel! :-)

 


Remélem sikerült a játék!

Köszönöm, hogy olvastál és örülök hogyha legközelebb is visszalátogatsz!

Üdv: Szilvia

Kreatív rajzolás, festészet tanfolyamok

Formakeresés

A rajzolásban a formák és tónusok helyes kombinációjával érjük el azt a hatást, hogy térbelinek tűnjön az ábrázolt tárgy, ember, állat, növény stb.

Ehhez egy jó kis gyakorlatra invitállak!

Tekerj meg S alakban egy papírcsíkot. Törekedj arra, hogy a megtekeréskor ne törjön meg a papír!

Majd helyezd egy fehér lapra és figyeld meg!

Fantasztikus fény-árnyék játék az egész! smile

Ezután készíts egy hasonló tónusskálát: az első oszlopot csak pontokból, a másodikat kicsi vonalakból, a harmadikat keresztvonalakkal felépítve!

Utána jöhet a játék!

Kizárólag pontokból építsd fel a látványt! Semmiféle vonalat ne használj, még a papírcsík körvonala is pontokból álljon, tehát ne vázold fel előre!
A tónusskálád segít az egyes tónus értékek megállapításánál!
Készíts valami hasonlót!

Fontos, hogy radírt most ne használj!!!!!



Kipróbálhatod többféle beállításban is!

Mire jó ez?
Megtanulod teljesen másképp érzékelni a formát. Sőt a radír nélkül való rajzolás a formabiztonságodat növeli!

Az apró pontokkal felépített látvány, minél sűrűbb és pontosabb a pontrendszered, annál fotóbbszerű hatást kelt a látvány! Akárcsak a pixelek! smile

És még mire jó egy ilyen feladat? Relaxál és ellazít!

Ha van kedved és időd, lerajzolhatod más felületkezelssel is a kis papírt. Radírt a továbbiakban se használj!

Még három példa:

Ha mécsessel megvilágítod a papírcsíkot, újabb szép látványban lehet részed! wink

Remélem kipróbálod a technikát egy szabad félórádban!

Jó munkát!

Szilvia

ps.: Emlékeztető! November 6.-án Mandalafestés, ahol kifújhatod az év fáradalmait! Ha még nem jelentkeztél, jelentkezz mielőbb, hogy legyen helyed a csoportban!

Nézz szét a weboldalamon is, ahol a különböző tanfolyamok időpontjait megtalálod, és ha eljössz, személyesen is megismerhetjük egymást!
http://kreativrajzolas.hu/

Tónusok és formák

Tónusok és formák

A rajzolás és a festés két elengedhetetlen eleme, amire különösen nagy figyelmet kell fordítani: a tónusok és a formák. Ha bármelyik a kettő közül nem stimmel, a rajz elrajzoltnak vagy félig késznek látszik.

A rajztanulás legelején, de megkockáztatom, hogy akár sok-sok év távlatában –gyakorlattal a hátunk mögött- feltétlenül fontos ezeket az alap építő egységeket újra és újra úgy megfigyelni, gyakorolni és tudatosítani, mintha most ragadtunk volna először ceruzát a kezünkbe.

A rajzolás és festés egyértelműen tapasztalati, gyakorlati úton sajátítható el. Ha csak olvassuk és nézzük, ki mit ír, ki hogyan alkot –és bár meg is értjük-, de nem csináljuk, akkor bármilyen fantasztikus információ értéke nulla!

Tehát arra biztatlak, próbáld ki a tippeket, ragadj ceruzát és/vagy ecsetet és csináld!

Tapasztalatból tanulj!

Kezdjük a formák tanulmányozásával, megtapasztalásával!

Nézzük egy pohár példáját!
1. tipp: fogd meg a poharat, amit szeretnél lerajzolni és tapogasd körbe. Figyeld meg alaposan, ne csak a szemeiddel, hanem a tapintásoddal is érezd, érzékeld!

2. tipp: mielőtt neki kezdenél a konkrét rajzolni, figyeld meg, milyen alapformákat látsz! Rajzold le őket külön: kör-gömb; ellipszis; ovális; téglalap-henger; háromszög-kúp; négyzet-kocka. (Ezeket a formákat csak úgy szórakozásból is érdemes gyakorolni!)

3. tipp: a rajzolt tárgynak ne csak a külső körvonalára, külső határaira figyelj! A belső formák és a kialakult negatív terek is ugyanolyan fontosak!

4. tipp: tegyél fehér lapot a tárgy alá; megkönnyíti a megfigyelést. Utána cseréld ki színes papírral és figyeld meg mi változott! A legapróbb különbséget is vedd észre!

Ha fotóról rajzolsz, akkor lássunk néhány példát a formailag helyesen megrajzolt és az elrajzolt munkákból. (A képek az internetről származnak.) Figyeld meg, hogy az eredeti fotóhoz képest mi nem passzol és mit rajzolt meg az alkotó helyesen!

A minta legyen Angelina Jolie egyik fotója:

A különböző rajzokat úgy figyeld meg, hogy a következő kérdésekre koncentrálj!

  • Milyen a szemek formája, az orr pontos formája, a száj formája!
  • Utána a nagyságokat figyel: milyen messze vannak a szemek; melyik kisebb és melyik nagyobb?
  • Mekkora az alsó ajka a felsőhöz képest; milyen szélesek?
  • Figyeld meg az arc formáját, az arc élét!
  • Keresd meg a negatív tereket és hasonlítsd össze a formájukat!

Mire végig nézed az összes példát, tutira rájössz, milyen fontos a formai pontosság a rajzolás és festés terén!

Az egyik legszebb megoldás, amit találtam:

És a többi: Vizsgálódásra fel! :-)

 


Remélem sikerült a játék!

A következő bejegyzésben a tónusok fontosságára szeretném alaposabban felhívni a figyelmet!

Addig is köszönöm, hogy olvastál és örülök hogyha legközelebb is visszalátogatsz!

Üdv: Szilvia

Kreatív rajzolás, festészet tanfolyamok

Látás-mód

Amikor szó esik a jobb agyféltekés, vagy ahogy mi hívjuk kreatív rajzolásról, előbb utóbb fel merül a kérdés, hogy mit is ad a résztvevőknek a tanfolyam, a rajzképesség fejlesztésén túl, ami önmagában is egy fantasztikus dolog. Erre a válasz az szokott lenni, hogy szemléletmódot tanít. Segít, hogy más szemmel nézzük a környezetünket, a minket körülvevő világot, sőt saját magunkat is. De mit is jelent ez pontosan? Megpróbálom most ezt dióhéjban összefoglalni:

Az emberek nagy részének az élete egyszerűen definiálhatóan, akcióból és erre adott reakcióból áll. Azaz, ér valakit egy külső hatás, akár a munkahelyén, a családban, a párkapcsolatában, a közlekedésben, vagy sorolhatnánk a végtelenségig. Erre egy bizonyos reakcióval ad egy választ, ami önmagában teljesen törvényszerű és természetes. Ami viszont mégis kiemelendő, hogy ezek a válaszok az esetek nagyon nagy százalékában, sőt van akinél teljes mértékben mechanikus, automatikus, azaz előre programozott válaszok. Olyan reakciók, amiket gépiesen csinál az adott személy. Nem mérlegel, nem gondolkodik el más verziókon, nem áll meg és figyeli meg az adott életfeladatot, és a legoptimálisabb megoldást választja, hanem a mindig, mindenki által szokásosan használt klisék felhasználásával oldja meg a helyzetet.

Párhuzamot vonva a rajzzal, pl. a szemet az emberek többsége mandula alakúnak rajzolja, benne egy karikával. Ez a beprogramozott klisé. Ám ha ezeket a korlátokat átlépjük, kiderül, hogy az eddig használt "törvény" teljes mértékben rossz, mert a szem nem mandula alakú, és a szemgolyót sem lehet egyszerűen csak egy körként ábrázolni.

Ugyan így van ez a tónusok, és az élethelyzetek, életfeladatok megélésével kapcsolatosan is. Az emberek nagy része úgy éli az életét, hogy a dolgok vagy feketék, vagy fehérek, számukra nem létezik semmiféle átmenet. Ám ha megállunk egy kicsit, és jobban szétnézünk magunk körül (amitől sokan félnek), rájövünk, hogy a fekete és a fehér között számtalan "tónusérték" létezik, és a rossz sem mindig teljesen fekete, és a jó sem mindig teljesen fehér.

Összefoglalva ezt a kissé nagyra sikerült diót :-). A kreatívrajzolás abban segít, hogy ezeket a különbségeket és részleteket megtanuljuk észrevenni, és meglátni. Egyrészt azzal, hogy megállítja az embert az élet gépies folyásában, mert a rajzhoz meg kell állni. Másrészt meg kell figyelni a látványt, és el kell merülni benne. Ezáltal óhatatlanul is elmerülünk Önmagunkban is. Tehát, aki önismeretre vágyik, annak ajánlott kaland ez a 3 nap! :-)

Az első lépeshez kell az igazán nagy bátorság, a többi már megy magától. 
Debrecen, 2016. október 22-23. és 29. Két egymást követő hétvégén összesen 3 nap!

Debrecen, 2016. november 29-30. és dec.03 Két egymást követő hétvégén összesen 3 nap!

Kreatív Rajzolás Tanfolyam. Gyere és induljunk el együtt az úton.
Részletek és jelentkezés: kreativrajzolas@gmail.com, vagy 06 30/ 753-6134

http://www.kreativrajzolas.hu

Powered by Blogger.hu